Trenér Vojtíšek: Dosažené výsledky Milana motivují k dalšímu cvičení

Hejtmanovi Plzeňského kraje Milanu Chovancovi se podařilo zhubnout neuvěřitelných 60 kilogramů. Stojí za tím absolutní změna životosprávy a také pravidelné cvičení. Jeho osobním trenérem je už více než půl roku Jaroslav VojtíšekHome fitness Plzeň na Nové Hospodě. Svým klientům nabízí osobní přístup, komorní příjemné prostředí, a pokud si to přejí, mohou být ve fitness centru s trenérem úplně sami.

 

Co všechno by měl člověk vědět před tím, než začne posilovat a cvičit?

V první řadě by měl mít cíl. Měl by si ujasnit důvody, proč chce cvičit, protože tímhle rozhodnutím se změní celý jeho životní styl. Kvalitní trénink je ve většině případů spojen se změnou životosprávy. Ta spočívá nejen v úpravě jídelníčku, ale vhodné jsou také doplňky výživy, které mohou být finančně náročnější. Každý by se měl seznámit s tréninkem a cviky, které ho čekají, s náročností tréninku, s nutným časovým obdobím pro získání očekávaných výsledků a harmonogramem cvičení. Doporučuji zajistit si trenéra, který má zkušenosti, sestaví ideální cvičební plán, pomůže s jídelníčkem přímo na míru a ukáže, jak správně na to. Dobré je také přečíst si odbornou literaturu, ale názorná ukázka je vždy lepší.

Jak se sestavuje kvalitní tréninkový program? Na čem všem to závisí?

Kvalitní tréninkový program je třeba „ušít“ každému přesně na míru. Je nutná dlouhodobá spolupráce a další konzultace pro obměňování cviků. Pokud se bude cvičit stále to samé, svaly si na to zvyknou a po nějakém čase začnou stagnovat. Je  moc aspektů, ke kterým musím přihlédnout. V první řadě musím zjistit, oč má cvičenec zájem. Nutné je znát jeho zdravotní stav a věk. Zda se pravidelně věnuje nějakému sportu, či jak fyzicky náročné má zaměstnání. Potřebuji vědět, jaký je jeho jídelníček. Kolik hodin denně je aktivní a kolik hodin věnuje odpočinku. Teprve na základě těchto všech informací mohu začít skládat tréninkový program. Nejde cvičit třeba jen břicho, aby ho zhubl, vždy je potřeba cvičit postupně všechny partie těla, je důležitá symetrie těla.

Může být pro někoho cvičení nebezpečné?

Samozřejmě. Například nezkušený člověk nedokáže odhadnout, jak dlouho může cvičit a jakou zátěž si má zvolit. Při cvičení se cítí dobře, tak si přidává a nepozná včas, že svaly jsou už unavené. Může si třeba utrhnout, či jinak poranit nějaký sval. Pokud se přetrénuje, může mít později horečky.

Kolikrát týdně by se měl člověk věnovat sportu?

Je to velice individuální, každý člověk je jiný. Záleží také na tom, zda potřebuje hubnout, nabírat svalovou hmotu, nebo cvičí jen pro udržení kondice. Každopádně je důležitý odpočinek, aby se svaly stihly regenerovat. V Milanově případě jsem mu doporučil cvičit minimálně 3x v týdnu, a pokud mu to časové vytížení dovolí, tak 4x v týdnu.

Je lepší posilovna, nebo nějaké outdoorové aktivity?

Záleží na tom, co zrovna člověk potřebuje. Pokud bude mít chuť a náladu si jít ven zaběhat, samozřejmě to také doporučuji. Při sportu je důležitá psychika, sport musí člověka bavit. Pro Milana je, z mého pohledu a v jeho situaci, lepší posilovna.

Jak vás vůbec pan Chovanec našel?

Naše spolupráce vznikla na doporučení dobrého kamaráda, kterého trénuji již dlouhou dobu. Jednoho dne se mě ptal, zda může přivést svého známého, který potřebuje pomoct s redukcí váhy. V té době mě ani nenapadlo, že by to mohl být hejtman Milan Chovanec  :-)

Jaká byla vaše první rada panu hejtmanovi?

Hned na úvod jsem stanovil podmínky naší spolupráce. Zdůraznil jsem, že pokud chce dosáhnout kýženého cíle, musí cvičit pravidelně a vydržet, i když to bude fyzicky náročné. A já se na oplátku budu snažit přizpůsobit se mu v jeho časově náročném pracovním vytížení.

Jak vypadal jeho trénink před necelým rokem a jak vypadá dnes?

Když jsem s Milanem začínal, už měl nějaký úbytek váhy za sebou díky změně životosprávy. Já jsem mu připravil tréninkový program na získání svalové hmoty. Nejprve jsem mu naordinoval trénink s lehčí zátěží a musel jsem se zaměřit na to, aby konkrétní cviky prováděl správnou technikou. Dnes již techniku cviků zná a já se mohu zaměřit jen na správnou kombinaci tréninkového dne, díky které dosahuje již viditelných výsledků.

Bylo něco, co panu Chovanci nešlo?

Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nepřišel jsem na to, že by byl nějaký cvik, který by mu vyloženě nešel.

Co ho naopak bavilo?

Nejvíce si oblíbil cviky na posílení břišních svalů.

Má dostatečnou výdrž a motivaci?

Nadprůměrnou! Jeho velkou motivací jsou již dosažené výsledky a obavy, aby se vše nevrátilo zpět, pokud by se cvičením přestal.

Co mu radíte dnes, když shodil již 60 kilo?

Zpomalení v úbytku váhy, aby si v současnosti udržoval svou aktuální váhu alespoň na 2 až 3 měsíce. Takto zatížený organismus potřebuje na nějaký čas ulevit od tak radikální změny. Samozřejmě důležité je stále pokračovat ve cvičení a zajeté životosprávě, která se musí průběžně upravovat a přizpůsobovat jeho životnímu tempu.