Kyselková: Nedostatek štěstí v sobě je hlavní překážka hubnutí

Výživová poradkyně, 1. díl

Mgr. Ivana Kyselková se výživovému poradenství se věnuje celý život, nicméně profesionálně přes tři roky. Před touto dobou pracovala jako country manažer farmaceutické společnosti a výživovému poradenství měla jako hobby. I její zásluhou Milan Chovanec zhubl více než 60 kg za necelý rok.

Přinášíme rozhovor s paní Ivanou Kyselkovou o hubnutí – jeho nástrahách i rizicích:

Existuje univerzální recept na dietu a hubnutí?

Ano i ne. V zásadě jde o problematiku právě tak jednoduchou, jak jen si ji my lidé v rozvinutém světě dokážeme udělat složitou.

Jednoduchý recept je: střídmost, co nejméně potravin, které jsou z vrcholů potravinového řetězce (maso, nasycené mastné kyseliny), dále co nejméně jednoduchých cukrů a uměle zpracovaných potravin. Dostatek přirozeného pohyby a čisté vody. Jíst do polosyta. Naopak dostatek tzv. „dlouhých cukrů“ tedy sacharidů s nízkým glykemickým indexem, využívat také rostlinné zdroje bílkovin. Ale hlavně mít v životě radost a najít štěstí sám v sobě, ne v jídle!

Nicméně většina lidí to má složitější, už mají z předchozího stylu života některé disbalance promítnuty např. do poruch metabolického syndromu (diabetes typu II, vysoká hladina některých tuků v krvi, vysoká hladina kyseliny močové, rozbíhající se chronická zánětlivá ložiska a mnohé další).  Zde je potřeba program, kterým tyto potíže zmírníme a krevní parametry uvedeme co nejblíže normálu…

Nezanedbatelná je zde terapeutická pomoc ve smyslu najít si štěstí sám v sobě a ne v jídle, neboť i požitek z přejídání se v dnešní době stává závislostí.

Kdo a především kdy by měl začít s dietou?

Základní principy rozumného stravování společně s prožitky radosti a štěstí by samozřejmě měly být položeny už v rodině.  V zásadě každý by měl myslet dopředu na to, zda chce žít pokud možno bez zbytečných – z nadbytku vznikajících a život omezujících – chorob co nejdéle a pokusit se o to, aby měl smrt důstojnou a lehkou.

Proč je důležité se poradit s odborníkem před začátkem hubnutí?

Je to důležité, ale podotýkám, že není odborník jako odborník. Jde o pomáhající profesi a každý by se měl pokusit získat nějaké reference o člověku, za kterým se chystá jít pro radu, a také by si každý měl zhodnotit, zdali ten člověk „nekáže vodu a nepije víno“. Tedy: jak vypadá, zda působí zdravě, svěže a vyrovnaně, zda dokáže dodat dobrou náladu. Velmi nedůvěryhodně působí, bude-li Vám radit člověk s nadváhou či negativním pohledem na život a svět kolem sebe.

Já osobně říkám, že u mě nejde o dietu, ale o celkovou změnu a ozdravení v rámci možností. Velmi bedlivě sleduji biochemické ukazatele z krve (jaterní testy, glykovaný hemoglobin, glukosu, lipidové spektrum, ale i mnohé další jako je hladina vitamínů, hormonální profil včetně DHEA, metabolismus železa), za tuto možnost velmi děkuji všem se mnou spolupracujícím lékařům) v čase, kdy člověk „hubne“ na mnou sestaveném programu a také to, jak dosahujeme jejich zlepšení, které si stanovíme na začátku.

Jaké jsou hlavní překážky, které lidem brání v hubnutí?

Nedostatek radosti a štěstí v sobě samém. To vede k tomu, že hledají uspokojení v jídle, dále společnost a akce spojené s jídlem, kde ostatní lidé člověku, který se o změnu pokouší, doslova vnucují pro něj nevhodná jídla. Ale obecně jde hlavně o motivaci…

Existují při dietě zdravotní rizika?

Ano, samozřejmě. Pro příklad uvedu: někteří lidé ani nevědí, že mají oslabené ledviny, což poznám z biochemických parametrů v krvi. Velmi módní je v současnosti tzv. proteinová dieta, založená na proteinových koktejlech a kombinaci maso + zelenina. Pokud člověk s oslabenými ledvinami takovou dietu podstoupí, velmi si zdravotně uškodí – uškodí právě svým ledvinám.

Jaké období je pro přibrání rizikové?

Určitě každé, kdy jde o „vybočení z dosavadního rytmu“, tedy např. dovolená (zejména typu ultra all inklusive, dále rodinné oslavy – všichni dotyčného nutí, aby si dal a napil se, Vánoce….)

Je rozdíl v přístupu mužů a žen?

Určitě. Obecně mám zkušenost, že muži více analyzují, mají tzv. pevnější vůli, také si vypočítají, kolik do toho dají peněz. Úspěšnost mužů, jako mých klientů, dosahuje magických 95 %. Úspěšnost žen je 70%. Ženy se velmi často vzdávají už na počátku. Úspěšnost u mužů je lepší, stejně jako tomu vypovídají data z léčby jiných závislostí (alkohol, drogy, kouření). Tento fakt je dán také samozřejmě tím, že na ženách stále leží první směna v práci a druhá směna doma, takže vedle starostí o sebe, ještě většina z nich zabezpečuje chod rodiny.

Nakolik je důležitý pohyb?

Jednoznačně velmi! Nicméně zpočátku lidem radím, aby alespoň první dva týdny se věnovali změně stravy a pohybovali se tak, jak jsou zvyklí. Teprve posléze radím přidat – je to případ od případu. Obecně je nejlepší pohyb na čerstvém vzduchu. Jednak je nesmírně důležitý pobyt na denním světle a jednak je také důležité být na vzduchu pokud možno v přírodě, pohyb vede ke zklidnění a usnadňuje průběh jakékoliv závislosti. Zároveň vhodně nastavená pohybová zátěž tlumí nadprodukci kortizolu a podporuje anabolické (tedy svaly tvořící) děje v těle.

Co byste poradila těm, kteří se z nějakých důvodů, diety a hubnutí bojí?

Postrašila bych je chorobami s obezitou souvisejícími! Udělala bych jim prognózu jejich stárnutí a položila klíčovou otázku: „Jak dlouho a v jaké kondici chcete žít?“.

Většina civilizačních chorob je velmi dobře léčitelná – „vymazatelná“ ze života člověka pouze tím, že si dá fakta do souvislostí a následně upraví životní styl. Nesouhlasím se současným pojetím medicínsko-farmaceuticko-průmyslového komplexu, že člověk má být – s co největším počtem stabilizovaných potíží a medikamentů – držen při životě co nejdéle.

Zapomněli jsme, že smrt může být také přirozená a život zdravý!

Řada lidí různé diety již vyzkoušela a následně se jim kila opět vrátila. Čím vysvětlujete tento efekt?

Budu se opakovat – je to ztrátou motivace a disciplíny pramenící z toho, že nemají dostatek radosti a osobního štěstí.  Opět se vrátí k modulu odměňování se jídlem. Pamatujme na to, že v dnešní době, která je plná nejistoty (zejména co se týče zaměstnání, obav z budoucnosti a mnohých dalších stresorů) je zde stále snadno dosažitelné a každému dostupné jídlo, dostatek cukru, soli a tuků pro každého. Je to ten nejsnadnější způsob, jak se odměnit.

 


Mgr. Ivana Kyselková

Spolupráce s Milanem Chovancem od ledna 2013

Vzdělání: Přírodovědecká fakulta Masarykovy Univerzity, Brno